Amsterdam je plný květin, zároveň je i perlou umění a architektury. Mezi unikáty patří zejména soustava desítek kilometrů vodních kanálů.
První grachty, jak se jim říká nizozemsky, vznikaly už v sedmnáctém století, kdy se město začalo rozrůstat, bohatnout a domy na nábřeží patřily k nejhonosnějším v Evropě. Bylo proto rozhodnuto o výstavbě tří vodních cest, které by spojovaly městské části, a díky tomuto rozšíření se tam mohli nastěhovat noví obyvatelé.
Původně pomáhaly a chránily
Vodní kanály částečně plnily také obrannou funkci, což už dávno neplatí. Ale to, jak je Amsterdam kanály doslova protkán, je obdivuhodným architektonickým dílem.
Kdo z nich vystoupí na nábřeží, spatří řadu barů i restaurací, trhy plné všech možných květin (místní nemilují zdaleka jen tulipány, jak si mnozí myslí) a utajených zahrad.
Najde tu také muzea, galerie plné uměleckých skvostů, módní butiky i slavnou čtvrť červených luceren, kde ve „výkladních skříních“ pózují spoře oděné lehké děvy.
Záplavy byly kdysi běžnou záležitostí
Kdo má naopak raději romantiku, vydá se na procházku časně ráno. Od vody stoupá lehký opar a vše vypadá jak vytržené z pláten nejslavnějších nizozemských malířů.
Ulice bývají ještě pusté a kanály při svítání opravdu čarokrásné. Jejich rozvoj ale přinášel i problémy v podobě nestabilní hladiny, jsou totiž přímo napojené na moře.
Město se muselo potýkat s mnoha záplavami, proti kterým se pracně budovaly hráze. Amsterdam stojí na zhruba pěti milionech (!) dřevěných pylonů.
V okolí najdete zejména kanceláře
Tři nejznámější kanály – Herengracht (Panský), Prinsengracht (Princův) i Keizersgracht (Císařský) – obklopují úmyslně hodně úzké domy, aby se jich tam vešlo co nejvíc.
Mnohé jsou ale protažené do dálky, takže vůbec nejsou malé. Nájmy bývají ovšem hodně drahé, takže v mnohých jsou kanceláře, což se nelíbí starousedlíkům.
Ti upozorňují na to, že nábřeží se po pracovní době úplně vylidňuje a ztrácí tím část svého genia loci, díky kterému se Amsterdamu přezdívá Benátky severu.
Nejznámějším mostem je Magere Brug
S vodní plochou souvisí i obří množství mostů, je jich 1200. Jsou různých tvarů – zvedací, aby mohly projet dnes už většinou výletní lodě, i hodně vysoko vyklenuté. Když ještě existovaly kočáry, fungoval tu cech tzv. kargadoorů, kteří jim pomáhali vyjet až na vrchol.
Patrně nejznámějším mostem je bíle natřený Magere Brug, stojí na konci ulice Kerkstraat. Původně pochází z roku 1691, ale v roce 1934 byl takřka celý přestavěn. Kvůli nárůstu dopravy byla zvětšena jeho ramena, která se zvedají každých 20 minut.
Kanály důkladně poznáte za dvě stovky
Nejdelší historií se pyšní kanál Singel z roku 1585, původně se jednalo o vodní příkop. V místě, kde se střetne s ulicí Leidsestraat, je plovoucí květinový trh, jediný na světě.
Nejlépe se kanály i všechny další krásy města (a že jich je!) poznávají z výletní lodě, cena za běžnou plavbu se pohybuje v rozmezí 7 až 9 eur.