Říká se, že na palubě letadel se začne chovat špatně i mnoho velmi dobře vychovaných lidí. Ať už jde o kradení si opěrátka na ruku se sousedem, protahování kolen o sedačku před vámi či ignorování potřeb pasažéra sedícího vedle vás. Studie cestovatelského portálu kayak.co.uk na téma Chování v letadle odhalila zajímavé skutečnosti. Ty bohužel povětšinou ukazují na naši netoleranci.
Celých osm procent cestujících na palubě letadel předstírá spánek jen proto, aby se vyhnuli jakémukoliv kontaktu se svými sousedy. Každý desátý předbíhá v řadě u vstupu do letadla ve snaze ukořistit tiskoviny a najít místo pro své příruční zavazadlo ve schránkách nad hlavami. Celých 55 procent respondentů pak začne vidět rudě, když si cestující před nimi sklopí sedadlo, aniž by se jich dovolil.
Nevhodné chování je běžným jevem
A co tedy irituje pasažéry letadel nejvíc? Zejména přehnaně upovídaní spolucestující, neslušné chování některých jedinců ke členům posádky, pojídání palubní stravy nevalné vůně, chrápání a špatně vychované děti.
Pokud by vás tedy zajímalo, jak by mělo vypadat správné chování v letadle, expert na etiketu William Haenson zveřejnil své desatero „letikety“, které by měl každý dodržovat, když jde o přístup k některým, poněkud nepříjemným spolucestujícím. Možná tyto rady ještě letos oceníte například během letu do Egypta, Maroka či Turecka.
1/ Bojovník o opěrku
Ach, ten odvěký boj o opěrku na ruce! Obvykle nejudatněji bojuje pasažér sedící uprostřed, protože má pocit, že už tak trpí přidělením prostředního místa více než dostatečně, a chce získat pod svou kontrolu aspoň jednu opěrku. Ideálně dvě. Ostatní si to často nechtějí nechat líbit, zejména pokud nespí. Zkuste o opěrce přemýšlet spíše jako o rozdělovníku míst a problémy ustanou. Pokud není jeden z dvojice příliš lakomý a položí si na opěrku pouze samotný loket a nikoliv půlku ruky, vejdou se na ni oba a bude pouze vítězů a nikoliv poražených.
2/ Ukecánek
Zavede-li váš spolucestující konverzaci, chvíli se mu věnujte a reagujte, třeba se jen snaží být slušný. Neublíží vám to. A pokud vás konverzace už nebaví, buďte upřímní a klidně svému sousedovi řekněte, že si teď hodláte na chvíli odpočinout. Jen těžko vám na to bude reagovat zamítavě.
3/ Milovník tulení
Vždyť je to vlastně docela lichotivé, když vedle vás někdo usne a ve spánku vás považuje za vhodný „materiál“ k tulení. Ale vše má své hranice a to platí v uzavřených prostorách dvojnásob. Několikrát zakašlete, abyste takového člověka probudili. Opravdu hutná odkašlání pomohou tomu, že se už tato situace nebude opakovat. Tedy alespoň během nejbližších několika minut.
4/ Sklápěč židle
Pokud je nemůžete porazit, přidejte se k nim. Toto pravidlo ohledně sklápění sedaček získává na palubách letadel zcela nový rozměr a je jediným funkčním řešením problému s nedostatkem místa, když si pasažér před vámi sklopí sedadlo a sníží tak váš životní prostor dočasně na minimum. Budete-li sklápět sedadlo, počkejte s tím až po servírování jídla, letmo se ohlédněte, zda člověk za vámi nepoužívá aktivně svůj stoleček (třeba pro notebook), a teprve poté svou sedačku sklopte. Je to takový malý rituál.
5/ Homo Chrápalis
Přemýšlíte o tom, jak by se vám ulevilo, kdybyste hlasitě chrápajícímu člověku vedle vás zasadili přesně mířený úder loktem do žeber? No, asi ulevilo, ale skutečností zůstává, že jediným možným řešením této patálie je potlačení nepříjemného zvuku. Situaci bez potíží vyřeší špunty do uší či sluchátka blokující okolní hluk.
6/ Spáč v uličce
Tato situace je stejně tak nepříjemná jako běžná. Potřebujete na toaletu, ale sedíte na místě uprostřed či u okýnka a cestující v uličce tvrdě spí. Jistě vás to přinejmenším napadlo, nebo jste to někdy už dokonce i zkusili – snažit se jej překročit však není dobrý nápad. Momentů, kdy byli takoví pasažéři přichyceni při poloze obkročmo, je nekonečně mnoho. A není to nic příjemného. Nemáte jinou možnost než poklepávat tomuto člověku na rameno tak dlouho, dokud se neprobudí.
7/ Soused pod parou
Toto je jedna z nejobtížněji řešitelných situací, která se může vyvinout všemi možnými směry. Následujte tedy aspoň jedno pravidlo: Nedívejte se takovému člověku do očí – ani za nic! Jakákoliv výměna pohledů s opilým cestujícím vám může bleskově přičarovat nepřítele na palubě. Anebo, ještě hůře, nejlepšího kamaráda, který se s vámi až do konce letu nepřestane bavit. Když bude nejhůř, uvědomte posádku letadla, nic neřešte sami.
8/ Nepříjemný člen palubní posádky
Nikdo není nadšený, když se ve výšce 10 kilometrů potká se zaměstnancem aerolinek, kterému se moc nechce pracovat anebo má jednoduše špatný den. Pravdou ovšem zůstává, že konfrontace před ostatními pasažéry ničemu nepomůže a naopak může vše ještě zhoršit. Pokud je situace opravdu neúnosná, nechte si zavolat vedoucího kabiny a upozornit ho na chování personálu. Můžete to také přejít a posléze napsat na aerolinky stížnost po samotné cestě. Vyhrocení situace ale určitě ničemu nepomůže.
9/ Nezbedné dítě
Statistika mluví neúprosně. Na nezbedné dítě byste měli narazit víceméně během každého letu. Někdy bude sedět daleko, jindy nedaleko a nejčastěji bohužel nepříjemně blízko. Pokud jsou volná místa v letadle, požádejte letušku o přesazení, protože byste se marně rozčilovali celou cestu. Je-li plno k prasknutí, postarají se o utlumení hluku opět špunty do uší či kvalitní sluchátka. Jestliže nejde jen o hluk, požádejte o sklenku něčeho tvrdšího a odpočítávejte minuty do konce letu. Lepší rady není.
10/ Sedadlový kopáč
Většinou jde o problém malých dětí, ale někdy se stane, že za sebou máte tzv. bubeníka, který si vaši sedačku plete s virblem. Nesnažte se udělat si z jeho hlavy boxovací pytel, otočte se dozadu s tím nejlepším úsměvem, který umíte vykouzlit, a zeptejte, zda by mohl přestat. Dospělý obvykle ustane, dítě s trochou štěstí také.