Milujete rychlá a luxusní auta? Pak jistě víte, že se v Ženevě každoročně koná mezinárodní veletrh, na který se sjíždějí návštěvníci z celého světa. Letošní, již 85. ročník Autosalonu (85th International Motor Show & accessories) se uskuteční v termínu od 5. do 15. března. To znamená, že už je pomalu a jistě nejvyšší čas zamyslet se reálně nad tím, kdy a jakým způsobem se tam vydáte. Tedy pokud ovšem máte slabost pro motorismus.
Do druhého největšího města ve Švýcarsku se samozřejmě můžete vypravit po vlastní ose. Pokud se neodvažujete anebo nemáte tu možnost, lze zvolit některý ze zájezdů do Ženevy. Výběr i samotná objednávka vám dohromady zaberou pouze několik minut a pak už se nemusíte vůbec o nic starat. Vlastně stačí jen dorazit na místo určení a veletrh Autosalon Ženeva 2015 budete mít na dosah.
První ročník se uskutečnil před 110 lety
Než se dostaneme k zajímavostem a podrobnostem letošního ročníku, pojďme nahlédnout do historie Autosalonu s tím, že si zároveň prohlédneme sérii fotografií z loňska. První ročník nazvaný Národní výstava automobilů a jízdních kol se konal od 29. dubna do 7. května 1905 v ženevské volební budově; duchovními otci tohoto veletrhu automobilů a jednostopých vozidel byli – generální agent společnosti Michelin Paul Buchet, ženevský obchodník Albert Vassal a mladý inženýr Jules Mégevet, mj. i majitel společnosti zaměřené na autodoplňky a zároveň předseda Švýcarské odborové komory pro automobilový průmysl (Chambre Syndicale Suisse de l‘ Automobile).
Událost měla obrovský úspěch – zúčastnilo se jí 59 vystavovatelů a dorazilo 17 000 diváků. Na slavnostním zahájení nechyběl Ludwig Forrer, člen švýcarské federální vlády. Druhý ročník se uskutečnil v termínu od 28. dubna do 6. května 1906 – opět v Ženevě. O rok později se však výstava přesunula do Curychu.
Veletrh se stal mezinárodním až po 19 letech
Následovala dlouhá pauza – čtvrtý ročník se konal až v roce 1923. Autosalon se vrátil do svého původního „působiště“, prezidentem události se stal hlavní podporovatel švýcarského automobilového průmyslu Robert Marchand. Akce se setkala s velkým zájmem veřejnosti, a tak ještě „zatepla“ – 3. listopadu 1923 – byl založen oficiální výbor Autosalonu v Ženevě (Comité permanent du Salon international de l’automobile à Genève), který začal ihned plánovat pátý ročník, ovšem první mezinárodní.
Ten se uskutečnil v termínu od 14. do 23. března 1924. Zájem vystavovatelů byl tak obrovský, že na Plaine de Plainpalais vyrostla dočasná výstavní plocha o rozloze 8 000 metrů čtverečních, kde byly umístěny předváděné modely. Ve volební budově, jež byla s provizorním pavilonem propojena chodníkem s eskalátory, pořadatelé vystavili jednostopá vozidla. Přehlídku tehdy zahájil prezident Švýcarské konfederace Ernest Chuard. Návštěvníků dorazilo 68 tisíc a zdaleka ne každý se jenom díval; počet automobilů ve Švýcarsku se totiž zvýšil z 33 000 na 39 000!
Výstavní palác byl příjemnou změnou
Sotva se zavřely brány za prvním mezinárodním ročníkem, začal výbor hledat nové, větší prostory. Nakonec to v roce 1925 vyřešil rozšířením externí výstavní plochy na Plaine de Plainpalais. Ta byla tentokrát dokonaleji navržena a obsáhla 12 500 metrů čtverečních.
Na konci podzimu téhož roku však byla – s podporou kantonálních a obecních úřadu a také Ženevského průmyslu a obchodu – zahájena stavba Výstavního paláce. Třetí mezinárodní ročník byl tedy z logických důvodů přesunut na červen roku 1926. Ve zbrusunové budově se prezentovalo 83 výrobců automobilů z osmi zemí, zastoupení mělo i 25 motocyklových značek.
Válka si vynutila dlouhou pauzu
Ženevský Autosalon dosáhl světového věhlasu v letech 1934 až 1939, počet vystavovatelů se pohyboval kolem dvou stovek. Výstavní palác začal být těsný, a tak pořadatelé byli opět nuceni využít externí výstavní plochy. První Autosalon po druhé světové válce se konal v roce 1947 a byl velmi úspěšný. Svoje produkty zde prezentovalo 305 vystavovatelů. Od té doby byl veletrh čím dál populárnější. Počet návštěvníků přesáhl hranici 200 000 v roce 1948, 300 000 v roce 1960 a 500 000 v roce 1967.
Areál Palexpo otevřel brány v roce 1981
V důsledku významných změn v oblasti dopravy a stavebnictví byl Autosalon rozšířen o prezentaci užitkových vozů, která se měla konat vždy několik týdnů před prezentací osobních vozů, a to jednou za dva roky – počínaje rokem 1970. Podmínkou však bylo rozšíření výstavních prostor.
Počáteční studie o výstavbě nového areálu na periférii Ženevy vznikaly již v roce 1972. Bylo vyhlášeno referendum, veřejnost nakonec toto velkorysé řešení podpořila a výstavní a konferenční centrum Palexpo nacházející se nedaleko letiště bylo slavnostně otevřeno 18. prosince 1981. Jako první se zde v lednu 1982 uskutečnil Veletrh užitkových vozů, dva měsíce nato následoval klasický Autosalon.
Transpublic brzy skončil
Nová infrastruktura, považovaná za jednu z nejmodernějších v Evropě, přilákala na obě akce dohromady 745 919 návštěvníků, což byl dosavadní rekord. Ne všechny aktivity však byly úspěšné. Například nezávislá výstava motocyklů a jízdních kol konaná v roce 1984 byla záhy nahrazena konkurenční akcí v Curychu. Výstavní výbor začal hledat nové způsoby, jak prezentovat užitková vozidla s ohledem na hlavní vývojové tendence v této oblasti.
V roce 1987 se poprvé konal Transpublic, tedy mezinárodní přehlídka vozů MHD a dalších veřejných služeb. Tato nová expozice obsahovala rovněž ukázky železniční a kabelové dopravy, jakožto i letištní infrastruktury; hlavním důvodem bylo přilákání špičkových odborníků v letech 1987 a 1989. Nicméně – vzhledem k nepříznivému ekonomickému klimatu – byl Transpublic následně zrušen.
65. ročník odtajnil novou halu
Areál výstaviště Palexpo byl postupně rozšířen. Hala číslo 5, která byla otevřena v lednu 1987, zvětšila výstavní prostor zhruba o 30 procent. Jelikož ani tento krok zcela nevyřešil nedostatek výstavní plochy pro pořádání největších veletrhů v Ženevě, byla v roce 1995 – na opačné straně dálnice – vybudována hala č. 7, a to těsně před zahájením 65. ročníku Autosalonu. Tato hala je s hlavní budovou propojena stometrovou krytou chodbou. Do areálu se snadno dostanete z letiště a také z nádraží; přibylo rovněž 1 000 parkovacích míst. V roce 1995 bylo otevřeno Mezinárodní automobilové muzeum (jedno z nejlepších a nejoriginálnějších v Evropě), které však o 12 let později zkrachovalo.
Sté narozeniny zapříčinily rekordní návštěvnost
Hranice 700 000 návštěvníků veletrhu Autosalon byla pokořena až v roce 2000. A dosud rekordní návštěvnost – 747 700 lidí – byla zaznamenána během 75. ročníku (2005), kdy Autosalon v Ženevě slavil svoje 100. narozeniny. Koncem roku 2008 propukla světová ekonomická krize, což se projevilo také v automobilovém průmyslu. Navzdory těžkým časům se všichni klíčoví výrobci rozhodli účastnit se veletrhu i nadále. V letech 2009 a 2010 návštěvnost klesla pod 700 000, avšak o rok později opět stoupla na skvělých 735 000! Jednalo se tedy o druhý nejúspěšnější ročník v historii.
Tradice zůstala zachována
V roce 2003 byla – rovněž na druhé straně dálnice – postavena hala č. 6. O deset let později došlo k rekonstrukci a rozšíření podlahové plochy, výstavní prostory byly zvětšeny o 6000 metrů čtverečních. Tehdy se v Palexpo uskutečnil také závod automobilů.
Co je podstatné – veletrh Autosalon se v Ženevě koná i nadále rok co rok, zatímco podobné akce ve Frankfurtu, Paříži a v Tokiu se zpravidla odehrávají jednou za dva roky. Organizátoři sice v minulosti také zvažovali tuto variantu, nakonec se však rozhodli tradici nezměnit. Autosalon se totiž pyšní nejen skvělou organizací i mezinárodní pověstí, ale také ideálními podmínkami pro svobodnou mezinárodní hospodářskou soutěž.
Odpoledne zaplatíte jen polovinu
Nyní se vrátíme do současnosti. Čo je dobré vědět o letošním ročníku? Například to, že od pondělí do pátku je otevřeno od 10 do 20 hodin, zatímco o víkendu od 9 do 19 hodin. Vstupné činí 16 švýcarských franků pro dospělou osobu. Děti od 6 do 16 let, důchodci a invalidé zaplatí 9 franků a skupiny nad 20 lidí pouze 11 franků na osobu. Pokud dorazíte až po 16. hodině, máte nárok na padesátiprocentní slevu, což se vztahuje na všechny druhy vstupného. Tuto slevu však nelze kombinovat se žádnou další.
Psi mají smůlu!
Předplatit si můžete také přístup k internetu, a to formou časově omezených karet platných 1 hodinu až 3 dny; seženete je v sekci označené jako „Exhibitor’s contact“ – dveře E13. A jestliže se potřebujete na nějakou dobu „zbavit“ svých ratolestí, můžete využít služeb speciální školky ve spodní části haly č. 1. Je určena pro děti od 3 měsíců do 6 let; první hodina je zdarma, každá následující vás vyjde na 6 franků. Ovšem se psy to budete mít horší – těm je totiž vstup do areálu zakázán!
Uvidíte koncepční vozy i workshopy
Veletrh je rozdělen do sedmi sekcí. Do té první spadají osobní automobily a podvozky se třemi, čtyřmi a více koly, auta na elektrický pohon a alternativní motorové vozy. Druhou sekci tvoří automobily se zvláštní karoserií, koncepční a rafinované vozy. Ve třetí sekci nalezneme příslušenství a náhradní díly. „Čtyřka“ zahrnuje OEM (Original Equipment Manufacturers) – výrobky automobilového dodavatelského průmyslu. Pátou sekci tvoří workshop zařízení pro opravu, skladování a údržbu motorových vozidel. V „šestce“ najdete ostatní produkty a služby spojené s automobilovým průmyslem a v „sedmičce“ animace a atrakce.
Který vůz se stane Autem roku 2015?
Letos bude na výstavišti Palexpo už počtvrté předána cena Auto roku 2015 (Car of the Year 2015), jež má jinak už více než padesátiletou tradici. O tom, který ze sedmi modelů (BMW řady 2 Active Tourer, Citroen C4 Cactus, Ford Mondeo, Mercedes-Benz C-Class, Nissan Qashqai, Renault Twingo a Volkswagen Passat), jež byly vybrány v prosinci loňského roku z 31 vozů, ji dostane, rozhodne 58členná porota složená z novinářů z 22 zemí Evropy. Slavnostní udílení – v pondělí 2. března v 15:00 – mohou sledovat nejen návštěvníci a vystavovatelé přímo na veletrhu, ale prostřednictvím přímého přenosu na webových stránkách Autosalonu a organizace The Car of the Year i lidé z celého světa.
Škoda představí nový superb
A na závěr máme jednu „vlasteneckou“ zprávu! V rámci veletrhu Autosalon Ženeva 2015 bude oficiálně představen také nový vůz Škoda Superb, respektive pouze liftback, který se zbaví komplikovaného dvojitého otevírání zavazadelníku Twindoor. Na kombík si budeme muset počkat do podzimu; ten si svoji premiéru odbyde během veletrhu Autosalon Frankfurt 2015 (66th IAA Cars), konkrétně ve dnech 17. až 27. září.