Z Mexika a Guatemaly pochází nenápadný přírodní zázrak, který by měl – alespoň občas – být součástí našeho jídelníčku. Jedná se o chia semínka (Salvia Hispanica), s nimiž se řada obyvatel České republiky dosud ještě nesetkala, přestože není problém je u nás sehnat.

Používali je už staří Aztékové

Přezdívá se jim poklad aztézských běžců. To proto, že už v dávné minulosti byla oblíbenou svačinou atletů. Ti díky tomuto zázračnému semínku dovedli mnohem lépe hospodařit s energií a uběhli tak delší vzdálenost.

Nejinak je tomu v současnosti. Studie opakovaně prokázaly výrazně vyšší hydrataci u maratonských běžců, užívajících chia během tréninku i před zahájením samotné soutěže. Únava svalů se u nich projevila později a jejich výkonnost byla vyšší.

Pozoruhodné vlastnosti chia semínek znaly už prastaré indiánské kmeny, pro něž byla zdrojem energie pro extrémní fyzickou námahu. Vědecké výzkumy v posledních letech jednoznačně potvrdily, že rozhodně nejde o placebo.

Zkvalitňují paměť a chrání srdce

Chia semínka se pro své výjimečné vlastnosti dlouhodobě přidávají všude možně. Tvoří hlavní součást menu, vyrábí se z nich mouka, nechybějí ani v nápojích, výživných kaších a léčivech. Jedním z hlavních důvodů je vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, který je dokonce vyšší než u semínek lněných.

V praxi to znamená, že chia semínka prostřednictvím těchto kyselin, jež si tělo neumí vyrobit samo, podporují správnou funkci ledvin, jater, plic a žlučníku. Dále zkvalitňují paměť (svým složením navíc napomáhají předcházet vzniku Alzheimerovy choroby), mají hojivý a protizánětlivý účinek, snižují riziko vzniku diabetu 2. typu i hladinu LDL cholesterolu a triglyceridů v krvi, jsou významnými antioxidanty a mají blahodárný vliv na srdce a cévy, buněčné stěny, nervy a imunitu.

chia

Obsahují vzácný vitamin B17

Kromě omega-3 mastných kyselin chia semínka obsahují rovněž nezanedbatelné množství vlákniny, bílkovin, fosforu, manganu, vápníku, železa, fosforu, zinku, chromu, kobaltu, draslíku a sodíku. Nechybějí ani vitaminy skupiny B (zejména vzácný B17) a vitaminy A, C a E.

Chia semínka z Mexika či Guatemaly mohou být i skvělým pomocníkem při cíleném shazování nadváhy. Vážou totiž dobře vodu (dokáží absorbovat až desetinásobek své váhy), čímž vytvoří hustý gel, který navozuje pocit plnosti, zpomaluje trávení cukrů a dobře hydratuje tělo.

Nehledě na to, že jsou lehce stravitelná. Můžeme je konzumovat celá a není potřeba je předem semlít jako například lněná semínka. Nespornou výhodou je i skutečnost, že chia semínka jsou nenáročná na skladování, nežluknou a mají dlouhou trvanlivost.

Comments are closed.