Ten, kdo navštíví Velkou Británii, Irsko, Kypr a Maltu, se musí záhy vyrovnat s jedním problémem, a to tím, že v těchto zemích, ale i dalších, mimoevropských, o kterých bude ještě řeč, je povinná jízda vlevo.
Za všechno může pochva
Mají s tím problémy chodci, zvyklí se při přecházení dívat na druhou stranu, i řidiči. Nejčastějším, naštěstí nejméně nebezpečným omylem je, že si spletou blinkr a stěrače. Nicméně většina z nich tvrdí, že si za pár dní na tento způsob jízdy zvykli.
Jezdit (původně kočárem) vlevo preferovali šlechtici, aby měli meč v pravačce blíž k sokovi a pochvu nosili na levém boku, což snížilo riziko, že s ní někoho bouchnou.
Rozsekli to vozkové
Navíc pravákům se na koně lépe nasedalo (i sesedalo) zleva, a protože bylo bezpečnější to činit na kraji cesty než uprostřed, bylo to logické i z tohoto pohledu. Během 18. století ale přišly do módy velké vozy, tažené více páry koní, které neměly kozlík.
Vozkové tak seděli na posledním levém koni, aby měli pravačku volnou na pohánění. A aby se vyhnuli případné kolizi s protijedoucími, začali jezdit vpravo…
Francii předběhlo Dánsko
To se postupně vžilo, jako první bylo pravidlo „pravé ruky“ uzákoněno v Dánsku (1793), o rok později ve Francii, pak se přidávaly další a další evropské státy. Našly se ale i ty, co novému trendu odolávaly – např. Rakousko-Uhersko a zejména Anglie.
Ta marně zkoušela velmocenské praktiky, aby změně jízdy zabránila. Konzervatismus Britům nedovolil, aby ji přijali, navíc čekali, že se vše vrátí ke starým pořádkům.
Změna by přinesla samé problémy
Když zjistili, že jsou prakticky osamoceni, začali uvažovat o přizpůsobení, ale uvědomili si, že změna silničního provozu by byla velice náročná a neuvěřitelně drahá. Například Londýn je stavěn tak, aby se v něm jezdilo vlevo.
Solidární zůstaly v Evropě výše jmenované země – Kypr a Malta. I kvůli tomu, že jsou tam velmi úzké silnice, a než by si místní zvykli, docházelo by k častým nehodám.
Co k tomu vedlo Japonce?
Zajímavé je, že i Japonci, kteří s Anglií nemají nic společné, mají levostranný provoz. Na to mohl mít sice vliv fakt, že první železnice se stavěla s pomocí Britů, na druhou stranu tento zvyk zavedli samurajové už v roce 1603. Nejsou však v Asii sami.
Stejně jezdí v Indonésii a Surinamu. Holandsko je totiž kolonizovalo předtím, než je samotné dobyl Napoleon, který tam prosadil v Evropě již obvyklý systém.
Jízda vlevo se týká třetiny lidí
O nás se říká, že jízdu vpravo zavedli nacisté. Není to úplně pravda, k tomu jsme se zavázali mezinárodní úmluvou už v roce 1926, ale politici moc nepospíchali. „Führer” se s tím nemazal a zvládl to ze dne na den.
Podle statistik jezdí vlevo 34 % obyvatel zeměkoule. To není zas tak málo. Nesmíme totiž opomenout další země a těmi jsou Austrálie, Nový Zéland, Bangladéš, Bhútán, Brunej, Jamajka, Singapur, JAR, Srí Lanka, Thajsko a Seychely. A kupodivu jízda vlevo je povinná i v Hongkongu v Číně.