Hamburger je navzdory varování výživových poradců oblíbený takřka na celém světě a díky němu existují fastfoody, kde se lze rychle – někde i levně a dobře – najíst.
Pokud budeme pátrat po jeho vzniku, narazíme nutně na tatarský biftek, který byl jeho předchůdcem. O něm panují mnohé legendy, které nebude od věci úvodem vyvrátit.
S Mongolskem prý nemá nic společného
Největší „kachna“ zní, že ho do Evropy před tisíci lety přinesli Tataři. Prý neměli čas vařit, tak si pod sedlo dávali syrové maso, aby se jízdou naklepalo a díky potu koně prosolilo.
Moc hezky se to poslouchá, ve skutečnosti však tatarský biftek vznikl asi počátkem dvacátého století v Paříži, kde začali nabízet syrové hovězí maso se syrovým žloutkem, kapary a cibulí. Říkali mu americký biftek, dnešní název získal až později díky tomu, že se k němu začala podávat tatarská omáčka. Ani tu ovšem zmíněné mongolské etnikum vůbec neznalo!
Zrodil se hamburger v Hamburku?
Naškrábané či mleté syrové maso, smíchané s kořením, cibulí a vejcem, se objevilo zřejmě poprvé v docích přístavu Hamburk, kde se s ním ve velkém také obchodovalo. A podle tohoto města se hamburger ostatně jmenuje. Koho prvního napadlo ho opéct a prodávat, to se už těžko zjistí. Složením se moc nelišil od našeho karbanátku, jen se obvykle smažil.
V Americe ho proslavil Čech
Jisté je, že – doslova i přeneseně – masová obliba vznikla v Americe. Autorství se často připisuje Louisi Lassenovi z Connecticutu, který prý „oficiální“ hamburger vyrobil už v roce 1885.
Nicméně prokazatelným průkopníkem byl původem Čech Ray Kroc. Ten v roce 1938 přišel s myšlenkou rychlého občerstvení a podávání kusu masa mezi plátky housky. Měl velkou vizi, aby člověk v celých Spojených státech amerických dostal stejně chutnající a vypadající hamburger, a spojil se s bratry Richardem a Mauricem McDonaldovými.
Spolu založili první fastfoody. Byly vždy u silnice, aby řidič mohl zastavit a nemusel vylézat z auta, ovšem původně v nich prodávali jen párky v rohlíku, ne hamburgery!
Ideální logo vymyslel architekt
Krocovi společníci navíc jeho nadšení nesdíleli, nesouhlasili ani s masivním rozvojem provozoven, a tak od nich v roce 1961 koupil značku McDonald’s za asi 65 milionů Kč. Bratři brzy přišli na to, jakou udělali chybu, jen do počátku sedmdesátých let se totiž prodalo 12 miliard hamburgerů, ten se stal doslova kultovní záležitostí.
Nicméně dlouho scházelo pravé logo, které by přilákalo ještě větší davy. Vzniklo pár verzí, ale úspěch slavila až ta z roku 1960, kterou vymyslel Stanley Clark Meston. Ten paradoxně nebyl reklamním návrhářem, ale architektem, nicméně jeho dva zlaté oblouky působily jako neodolatelná vábnička pro hladové pocestné.
Zdraví je na posledním místě
V současnosti je po celém světě asi 25 tisíc provozoven McDonald’s, další desetitisíce jiných řetězců nabízejí v podstatě stejný sortiment, boom prostě stále trvá. I přes dokázanou nezdravost této stravy. Americký dokumentarista Morgan Spurlock se před lety měsíc stravoval pouze u McDonald’s a přibral 11 kilogramů!