V tureckém Istanbulu vzniká největší letiště na světě. První terminál bude otevřen již letos, konkrétně 29. října 2018. Tedy v rámci Dne republiky, kdy si země připomene založení samostatného Turecka. Do roku 2022 tam přistaví druhý terminál, zcela hotovo má být za deset let. Nové letiště následně odbaví až 200 milionů cestujících ročně, respektive dvanáctkrát víc než Letiště Václava Havla Praha a dvakrát tolik než Hartsfield–Jackson, nynější světový rekordman v americké Atlantě.
Kdo alespoň trochu sleduje mezinárodní politiku, tomu je jasné, že za vším stojí prezident Recep Tayyip Erdogan. Tento razantní a zejména nekompromisní první muž Turecka se snaží dělat vše proto, aby vystoupil ze stínu „otce zakladatele“ Mustafy Kemala Atatürka. Je tedy naprosto logické, že první let v rámci slavnostního otevření nebude patřit nikomu jinému než Erdoganovi.
Unikátů je v plánu mnohem víc
Vytíženost současného letiště v Istanbulu poroste a jeho kapacita nebude stačit. „Atatürkovo letiště je ve městě a už se nemá kam rozšiřovat. Nemůžeme přistavět další ranvej ani terminál,“ vysvětluje Efe Bugra Cinar ze společnosti IGA Airports Construction. Mimochodem – nové letiště vyjde tureckou vládu minimálně na 10,2 miliardy eur. Obří areál vzniká v evropské části Istanbulu u Černého moře, na volném prostranství (mapa) rozprostírajícím se necelých 40 km severozápadně od Atatürkova letiště. Letadla budou vzlétat ze šesti ranvejí do 350 destinací.
Letiště s největší kapacitou (video) bude světově unikátní ve vícero ohledech! Jeho součástí totiž bude největší duty free zóna o 55 tisících metrech čtverečních. Vznikne rovněž parkoviště pro 22 tisíc aut a největší letištní hotel se 400 pokoji. Ochránce životního prostředí ovšem nepotěší skutečnost, že si nové letiště vyžádá vykácení celkem 657 950 stromů. Šokující je taktéž informace, že během výstavby dosud zemřelo několik desítek (podle deníku Cumhuriyet dokonce stovek!) dělníků…
Nové letiště má být snadno dostupné
K letišti povede z centra Istanbulu nová podzemní dráha. Cesta tímto metrem potrvá 25 minut. Linka má být zprovozněna na podzim roku 2019. „Centrum letectví se posouvá čím dál více na východ. Středobodem už není Atlantik, ale jižní Středomoří. V Istanbulu máme navíc velkou geografickou výhodu, protože se nachází na spojnici mezi Asií a Evropou,“ dodává mluvčí z IGA.
Nové letiště v Istanbulu musí být otevřeno včas i z toho důvodu, že se už prodávají letenky na lety operované právě odsud. A co se stane s Atatürkovým letištěm z roku 1924? To se zatím neví. Jedno je však jisté – jakmile bude otevřeno nové letiště, to stávající se uzavře pro všechny veřejné lety. Nějakou dobu tam ještě budou odbavovat soukromé lety a nákladní leteckou dopravu. I tyto služby se postupně přesunou na nové letiště.
Nazve ho Erdogan podle sebe?
A jak se bude nové letiště v Istanbulu jmenovat? Jméno je doposud tajné! Turci předpokládají, že to prezident Erdogan oznámí až během slavnostního otevření. Mnozí si přitom už nyní neodpustí poznámku, jestli ho náhodou nepojmenuje sám po sobě. Tento krok by asi nikoho nepřekvapil. Domnívat se, že bude – stejně jako to současné – zasvěceno Atatürkovi, by bylo hodně bláhové…