Řecká kuchyně je chutná a ve většině případů i zdravá. Poletíte v létě na Rhodos, Krétu, Kos, Zakynthos, Korfu, Kefalonii či jiný řecký ostrov? Pokud vyznáváte zdravý životní styl, určitě se vám zavděčí chorta (neboli horta). Jedná se o řecký salát ze spařených listů špenátu, pampelišek nebo jiných zelených částí rostlin.

Chorta je v Řecku k dostání téměř všude. Někde se podává jako předkrm či dezert, jinde jako hlavní jídlo. Její příprava je velmi jednoduchá, přesto se jedná o značně populární a navíc tradiční pokrm. Mimochodem – seriózní nabídku zájezdů do Řecka naleznete ZDE.

Pampeliškové listy povzbudí organismus

Není nad to pochutnat si na salátu v pravé řecké taverně s výhledem na moře nebo na typickou místní architekturu. Uvařit si ho můžete i doma, i když to samozřejmě nebude úplně ono. Řecký salát chorta se připravuje ze špenátových, pampeliškových nebo jiných zelených listů (např. mangoldu), případně i řas. Ty se nejprve spaří a následně zakapou citrónem a decentně přelijí olivovým olejem.

řecký salát chorta

A když už byla řeč o zdraví, pojďme se podívat na to, co tělu prospěšného ukrývají hlavní ingredience salátu chorta. Špenátové listy obsahují železo (ne však tolik, kolik se traduje), dále karotenoidy včetně betakarotenu, lutein, antioxidant zeaxanthin, velké množství vitaminu K, vitaminy C, D, E a vitaminy skupiny B, sodík, draslík, vápník, hořčík, fosfor, měď, zinek a mangan. Cholin a inositol jsou důležité pro prevenci aterosklerózy, zatímco fytohormony pozitivně působí na rozvoj svalstva.

Listy pampelišky v sobě mají velké množství vitaminu C, dále vitaminy A, B (B6, thiamin, riboflavin) a D, karotenoidy, mangan, železo, křemík, vápník či draslík. A také látky s antibiotickými a antibakteriálními účinky. Zeaxanthin pomáhá chránit oční sítnici před UV zářením, cryptoxanthin působí proti bujení rakovinných buněk v ústech nebo v plicích. Pampeliška představuje mírné tonikum povzbuzující organismus a jedná se také o antirevmatikum.

zdravý řecký salát

Jednoduchý recept na salát chorta

Listy je nutné nejdříve důkladně opláchnout – nesmějí obsahovat žádné nečistoty, písek atd. Následně je vložíme do hrnce s vroucí vodou a trochou soli. Na mírném ohni a za občasného míchání je povaříme 20 až 25 minut. Poté listy scedíme a vložíme do mísy. Zakapeme citrónovou šťávou, olivovým olejem a můžeme salát chorta (horta) podávat.

Přejeme dobrou chuť!

Comments are closed.