Jezdíte občas autem do Chorvatska, konkrétně na poloostrov Pelješac či do Dubrovníku? V tom případě vás zajisté potěší informace, že 26. července 2022 v této zemi otevřeli 2,4 km dlouhý Pelješac Bridge neboli Pelješacký most. Ten podstatně zkrátí cestu mezi dvěma body chorvatské státní silnice D8, jež odděluje malá část území Bosny a Hercegoviny. Namísto dlouhého čekání ve frontách na hranicích nyní řidiči zvládnou jízdu za zhruba 20 minut.
Pelješac Bridge, jehož realizace započala v létě 2018, je široký 21 metrů a je vysoký 55 metrů. Hovoří se o něm jako o stavebním projektu jedné generace, jelikož Chorvatsko po mnoha letech opětovně propojuje po celé jeho délce. Konkrétně Pelješacký most překlenuje mořský kanál mezi Komarnou na pevnině a poloostrovem Pelješac. Díky němu už není nutné jezdit přes Bosnu a Hercegovinu. A je mnohem snažší dostat se na ostrovy Korčula a Mljet.
Inovativní koncept zajistí odolnost
„Stavba Pelješac Bridge je jedním z nejdůležitějších strategických projektů v historii Chorvatska. Znamená ještě lepší dopravní dostupnost Dubrovníku, naší turistické perly a jedné z nejoblíbenějších chorvatských destinací, stejně jako celého poloostrova Pelješac. Cestování touto částí země bude od nynějška mnohem praktičtější a příjemnější,“ okomentoval otevření Pelješackého mostu Kristjan Staničić, ředitel Chorvatského turistického sdružení.
„Pelješacký most je megastavba, ale nejen kvůli své velikosti a délce. Byl postaven v oblasti, kde byly velké problémy se základy; v seismické oblasti jižní Dalmácie, Černé Hory a Albánie jsou častá zemětřesení. Zadruhé – stojí na místě, kde jsou silné větry. To vše bylo třeba při výstavbě zohlednit, ale vyřešili jsme to inovativním konceptem. Pelješac Bridge je jeden z nejnáročnějších mostů na světě, řadí se také k pěti největším v Evropě,“ uvedl Marjan Pipenbaher, který stojí za návrhem dlouho očekávaného chorvatského mostu.
Nejvíce peněz dodala Evropská unie
Problémy s bouřkami a větry, jako je tomu v případě Maslenického mostu nebo mostu Franjo Tuđman v Dubrovníku, prý nehrozí. Pelješac Bridge je totiž navržen tak, aby odolal větru o rychlosti až 180 kilometrů za hodinu. Vzhledem k výšce a šířce konstrukce rozpětí je pod mostem otevřena vodní cesta pro velké křižníky.
Možná vás bude zajímat, že celková investice do projektu v Dubrovnicko-neretvanské župě činí 526 milionů eur (12,9 miliardy Kč). Podíl evropských fondů na financování je 357 milionů eur (8,7 miliardy Kč). Očekává se, že Pelješac Bridge bude mít pozitivní dopad na místní cestovní ruch, zemědělství, mořskou kulturu a na ekonomiku celkově.